20120225-233643.jpg

Under kvällens löprunda slog det mig än en gång hur orimlig denna byggnad är… Hur kan man komma på tanken att bygga denna överdådiga, kyrkliknande skapelse mitt i ett område med outlets och stora shoppingkomplex? Finns till och med ett parisehjul, smyckat med lampor i alla möjliga färger precis bredvid… Väldigt tivoliesquet!

Sen slog det mig att det kanske är såhär det kan bli när flickorna i ett okristet land som Japan också vill bära stor fluffiga klänningar och äta femvåningars tårta på sin bröllopsdag… Bröllopsmarknaden verkar helt klart vara lukrativ! Med allt det religiösa ur vägen är det ju bara det kommersiella kvar… Tänker man så, passar kanske ”kyrkan” trots allt ganska bra som granne till GAPs outlet.

Jag tycker faktiskt att japanernas inställning till religion inger ett ganska trevligt intryck. Man verkar liksom välja de delar man tycker om… Man kan fira födslar enligt en religion, begravningar enligt en annan och alltså bröllop allt oftare med den kristna världen som mall (i alla fall våra filmer). Det där med ”du skall icke hava en annan Gud jämte mig” eller hur det nu går, har ju såklart inte så stor impact i ett land där religionerna (redan där ett plural) har ett gäng gudar att välja mellan… Verkar sunt på nått sätt.

Jag vill på intet sätt påstå att japanerna inte bryr sig om religion… De garderar sig ju med flera! Det finns evinnerligt många högtidsdagar då man går till ett tempel eller shrine och ber till the god of the day… (Vad man besöker beror alltså på om det är buddismen eller shintoismen som är aktuell just den dagen.) Och trots att det verkligen finns shrines överallt och för alla möjliga anledningar, så står de sällan utan blommor eller andra gåvor… De verkar helt enkelt bara ta lite lättare på det religiösa här än på många andra ställen i världen. För en gångs skull framstår alltså japanerna som riktigt relaxed! Religion utan fruktan verkar inte så dumt faktiskt…

