En sak kan jag inte riktigt vänja mig vid här… Det finns ju i och för sig en hel del sådana saker men just idag handlar det om Volvo…

Jag cyklar hem från mitt väldigt japanska universitet, till min väldigt japanska lght, på en extremt japansk sista november (23 grader, blå himmel = knappast svenskt)… Vägen är mycket osvensk den med, japansk kust, omringad av berg, japansk solnedgång, möter en massa extremt japanska cyklister (ett annat fenomen jag aldrig kommer vänja mig vid)… Ja ni förstår, I’m very much in Japan!

MEN så kommer dom, alla dessa Volvo-bilar! Vad gör de här? Det svenskaste (?) man kan tänka sig: en röd Volvo-skåp kommer och kör om mig på min vackra kuststräcka! Det känns så fel! Jag räknade till fyra Volvos idag på vägen hem!

Det finns ju en viss obsession för svenska grejer här helt klart… Jag postar det här fotot igen, föreställande en reklamkampanj som hela stan var tapetserad med tidigare i höstas:

20111130-180642.jpg
本物は、変わらない betyder ‘autentiskt, oförändrat’… Ja, i Sverige stämmer väl det men skulle man börja importera Falu rödfärg hit skulle det väl knappast kunna kallas autentiskt? Har faktiskt hört rykten om att det ska finnas nått ställe uppe i Hokkaido som är helt svenskdesignat. Röda trähus, vita knutar… Låter helt galet tycker jag!

Ok, nu har jag förundrats klart för idag… Tror jag;)

