Har haft en ganska produktiv idag (även om jag inte alls gjort det jag borde, med tanke på proven i japanska fredag/måndag)… National holiday nu igen (Labour thanksgiving day) så har varit hemma och fixat.

Varken jag eller Hana var på något vidare plugghumör visade det sig, så efter kaffe och skitsnack i nån timme så trotsade vi dagens stormiga väder och gick och lunchade på en indisk restaurang som vi inte provat tidigare… Gudomligt!:) Efter detta skulle vi ju gå hem och plugga var tanken men motivationen lyste fortfarande med sin frånvaro. Blev besök på närliggande affärer istället… Bland annat favoriten ¥100-affären:)

Det har ju, som kanske framgått, blivit kallt här med nu… Har varit sådär 5 grader på morgnarna, vilket gör uppstigandet ännu mindre lockande än vanligt. Min lägenhet saknar heating, och blåser det ute… ja då blåser det inne också. Värst av allt är nog ändå den jäkla fuktigheten, högst omysigt! Jag har börjat se det som att jag kampar… Eller i alla fall att jag bor i en husvagn eller liknade. Blir lite lättare acceptera det hela då…

Hur som helst har jag idag tagit ett stort steg i kampen mot vädret… I de japanska affärerna finns nu nämligen de mest fantastiska lösningsförslag för otäta hus och dålig isolering… Ingenjör, som man ju nästan är vid det här laget, så har dagens arbete, istället för japanskaplugg, resulterat i:

  • en gummerad matta på den fuktiga betongen i hallen (fuktspärrar verkar vara inte ingå i japansk byggnadskonst än…)
  • fönster tapetserade med bubbelplast, fantastiskt effektivt både mot kallras och insyn;)
  • aluminium-”isolering” på balkongdörrarna, ger ännu starkare känsla av att jag nog egentligen bor i en såndär silvrig trailer man ser i amerikanska filmer (starring typ Eminem)

Lägenheten är skrattretande inplastad nu… Men mycket varmare!:D Så här ser mina balkongdörrar ut i vinterkläder:

20111123-220457.jpg

