Första dagen på semester med mina japanska laboratoryvänner… Eller egentligen bara halvdag idag… Vi kom nog inte iväg från flygplatsen förrän typ fyra (hyrbilar skulle hämtas och whatnot). Jag är i alla fall helt slut redan!!! Det är ju ett gulligt gäng helt klart men jag har aldrig varit med om ett så uppstyrt schema! Inget utrymme för spontanitet här inte…

Hittills har vi varit på glasblåsning, kollat på solnedgång på förbestämd plats, ätit tacoris (specialitet i Okinawa tydligen) och nu är vi på hotellet och har japansk efterfest… Inte första gången jag sett efterfest uppskrivet och tidsbestämt på ett schema eller dagordning här…

Schemat som då alltså finns i pappersformat (tack och lov bara på japanska så jag slipper ta in det hela) har tider som tio över eller fem i halv på sig… Semester?!! Till och med restaurangerna där vi ska äta är förbestämda. Otroligt!

Nu får jag väl erkänna att jag är hopplös på precis omvänt sätt… Självklart har jag varken bokat boende eller bestämt vad jag ska göra de tre dagarna jag ska vara här själv efter de andra åker hem… Men det brukar ju lösa sig själv:) Mina vänner tycker självfallet att jag är galen… Tror nog att det är tur att jag bokade de där extradagarna iallafall, i takten vi gör saker så kommer jag ju kunna (och behöva) ta det superlugnt sen:)

Kanske ska understryka att jag trots allt har trevligt… Ovanligt intensiv kulturkrock just nu bara och det skulle vara lättare med sub-titles…

Ps. Det blev en himla röra bland bilderna… Får fixa det när jag kommer till en dator nästa gång…

