Jag ligger lite efter… Idag är det ju redan fredag! Vi bor på ett hotell i den lilla staden Gōtsu på den västra kusten i Shimane-ken inatt. Imorgon är planen att vi ska ta oss hem till Fukuoka.

Men jag ska nog ta det i turordningen och börja med Nara där vi var i onsdags…

Från Osaka tog vi våran hyrbil (en liten mini-Mazda, automatväxlad) österut mot Nara. Vägen dit blev lite av en nära-döden-upplevelse, när vi bestämde oss för att skippa highwayen till fördel för väg 308, genom bergen. Den va ju mindre, men verkade hyfsat stor på kartan…

Det va den inte! Snirklig, smal och extremt brant va den däremot och gick mer rakt över bergen än genom dem… Kändes väldigt tveksamt att vår lilla bil överhuvudtaget skulle orka upp! Stackars mamma som körde höll nästan på att få panik vid vissa tillfällen tror jag och till och med jag, som satt i baksätet, hade kramp i musklerna när vi äntligen kom upp på toppen för att jag spänt mig så! Hur som helst klarade vi och bilen färden och det blev ju ett riktigt äventyr som vi nu, några dagar efteråt, nästan kan börja skoja om:)

Ja, tillslut kom vi ju i alla fall till målet: Nara. Det finns helt klart en väldigt god anledning till att denna stad har utnämnts till World Heritage Site av UNESCO! Vilka tempel och fantastiska miljöer! Hela stan är full av dem, men vi koncentrerade oss på stora Nara Park som, förutom en massa tempel, även är hem för stora flockar av väldigt tama hjortar… Massor av Bambikopior vandrar runt som kor i Indien! Jag blev lite såld:)

Tror nästan att Nara beskrivs bäst i bilder så här kommer ett gäng:

