Så har man varit i Tokyo också:) Jag och min handledare, Hashimoto, åkte dit för att träffa min svenska handledare Magnus som är på Tokyo Universitet större delen av sommaren (det vill säga jag blev bjuden på resa boende och lite fickpengar, härligt med en institution med resurser!!!).

Planen var till en början att åka upp tisdag morgon och hem onsdag kväll… Sen kom tyfonen, som enligt prognosen skulle dra in över både Kyushu och Tokyo, så resan blev helt plötsligt förlängd med en dag när Hashimoto istället tyckte vi skulle åka måndag förmiddag (visade sig vara ett smart drag eftersom vi nog annars inte kommit iväg). Det som hela tiden var lite oklart var hur vi skulle komma hem… Hashimoto skulle hem på möte och åkte tidigt onsdag morgon medan jag fick stanna lite längre och ta sista planet hem. Det regnade en hel del i Tokyo men tyfonen som alla väntade så spänt på kom aldrig… Den svängde tydligen av öster ut innan den kom till Tokyo. Alltså är jag nu välbevaren, om än något sliten, hemma i Fukuoka igen:)

Vi bodde på ett hotell i Shinjuku, och det var där jag gick ut och strosade runt på måndagkvällen… (Det enda måstet jag hade i Tokyo var att få tag på en bikini eftersom jag av nån dum anledning glömt att packa ner min, så jag satte all min faith i att H&M skulle ha min storlek… såklart gjorde de mig inte besviken!). Efter en middag med Hashimoto så blev det en ganska tidig kväll men jag hann ändå få lite Tokyo-by-night känsla:) Helt annan puls än i Fukuoka… kanske inte helt oväntat.

På tisdagen åkte vi till Tokyo University för att träffa Magnus, prata lite exjobb och delta i ett litet seminarium. Kul att se universitetet och faktiskt riktigt skönt att få prata lite med Magnus om vad som ska göras… lite lättare att få raka svar av en svensk än en japan;)

På kvällen hade jag och Eric, som bor och pluggar japanska i Tokyo stämt träff för middag och några öl! Blev en riktigt trevlig kväll! Vi stannade i Shinjuku (Eric bor också i närheten) eftersom det var risk att vi skulle få svårt att ta oss hem om tyfonen kom… Fick lite bra tips inför morgondagen, då jag skulle ut och göra Tokyo själv hela dan, och även lite tips om det japanska språket! Mycket uppskattat! Tack för det Eric!!!

Onsdagen tillbringade jag alltså själv i Tokyo… Härligt!:) Hade ju bara en dag så bestämde mig för att begränsa mina rörelser… Eric tyckte att jag skulle åka till Shibuya (ungdomsdistriktet kan man kanske kalla det), vilket jag redan lite smått planerat, så första stoppet blev där. Shibuya ligger ju ganska nära Shinjuku också så det var ganska smidigt att ta sig dit…Tokyo tunnelbanesystem kan ju tyckas lite skrämmande at first sight, men när jag bara tog mig lite tid att kolla på linjekartan va det faktiskt inte så farligt. En annan sak med Tokyo är ju att man i större utsträckning verkar kunna förlita sig på att folk kan prata engelska… blir lite enklare än i Fukuoka. Lunch blev det enligt Erics rekommendation på Starbucks med utsikt över det gigantiska övergångsstället vid Shibuya Station. Tokyo är en grym stad om man bara vill sitta och titta på folk, perfekt i regnet:)

Efter några timmar i Shibuya bestämde jag mig för att avsluta dagen i Roppongi, ett distrikt dit utlänningar tydligen söker sig… Amy hade tidigare tipsat om Roppongi Hills som, utöver coola byggnader (Amy pluggar till arkitekt) har ett Art Museum och ett Sky View Deck på 52 våningen i Mori Tower… Kändes ganska lockande med en inomhusaktivitet så jag nappade på det förslaget.

Mori Art Museum visar just nu en utställning med fransk modern konst av alla de slag… ”French Window” kallas den. Vanligtvis inte så jätteförtjust i alltför modern konst (har väl lite svårt att se konsten i det hela) men den här utställningen var riktigt kul! Massa ingående förklaringar hur artisterna tänkt och vad konsten skulle symbolisera osv… Jag gillade det:)

Sen Sky Deck alltså… Som sagt en regnig dag, men väldigt häftigt att se Tokyo från ovan på det sättet! 52 våningen är ju ganska extremt kan tyckas, speciellt när man kan se andra skyskrapor ovanifrån… En av höjdpunketerna (funny!) helt klart!

Efter 18 nångång började jag tänka på att dra mig ut mot Haneda… Det verkade fotfarande som att flygen gick på utsatta tider. Det slutade med att planet var ca en timme försenat men jag kom ju hem i alla fall och hade dessutom en hel stolsrad för mig själv så det va inte så dumt.

Nu är det dags att börja ladda inför nästa resa… På söndag bär det av till Osaka för att möta upp med Mor och Far! Hurra!!! :D

