Ja, nu har det alltså gått två månader sen jag kom hit! Det har gått så fort… Det säger man ju jämt, men veckorna här bara försvinner! Vet inte vad jag gör egentligen men känns sällan som man är sysslolös heller…

Så för att tiden inte ska försvinna ut i intet helt och hållet kanske det är dags att tänka igenom vad som hänt senaste månaderna… Man kan ju anta att en flytt till Japan inte går helt obemärkt förbi, även om det på nått konstigt sätt känns helt naturligt att va här!

Vad har jag lärt mig då?
Ja, mest påtagligt måste nog språket ändå vara… Menar inte att jag lärt mig språket på nått sätt, men jag har tagit det första steget och accepterat att det är ett språk;) Låter väldigt flummigt men jag förundras varje gång ljuden omkring mig plötsligt har en innebörd! Som sagt, inte varje dag man startar från scratch vid 27 (ok, snart 28) års ålder! Har iaf precis haft mina två första prov i japanska denna vecka så det går ju framåt…

På grund av den här ganska ihängsna språkbarriären så har jag också fått lära mig acceptera att inte alltid ha koll på läget… De som känner mig vet ju att jag kan visa upp vissa tendenser till kontrollmani, så jag tror inte detta är helt dumt. Kan man inte ens läsa sin egen post så är man ju så illa tvungen att förlita sig på andras hjälp… Det är inte så läskigt som man skulle kunna tänka sig faktiskt (men lite frustrerande ibland).

Utöver språket, så är det ju det här med kulturkrockarna… Jag har ju upplevt en hel del sånna nu, men det är inte alls så illa som jag hade tänkt. Södra Japan är ju tydligen ganska strikt och traditionsbundet fortfarande, vad det gäller kvinnosyn och så vidare… Och så är det ju det här med den japanska artigheten som verkar va en hel vetenskap. Men, det är här min totala okunskap om typ allt i det här landet, inklusive språket, räddar mig!
Genom att vara så fundamentalt foreign så kommer jag undan med det mesta:) Det är mycket svårare för dem som pratar japanska, som får en helt annan press på sig och förväntas bete sig på ett mer korrekt sätt (dvs mer japanskt). Jag lever efter tesen att det jag inte vet behöver jag inte ta hänsyn till… Ska väl understryka att jag självklart försöker uppträda respektfullt och så vidare men det är ju omöjligt att försöka förstå och följa alla oskrivna regler!!!
De går inte att gissa sig till iaf, varje gång jag försöket tänka logiskt i en situation så blir det precis fel… Logik slår inte högt i detta land!

Vad har jag för mig?
Ja livet är definitivt ganska annorlunda från hur jag levt i Lund… Det största är nog att jag hittills bott vid campus, dvs ute på landet (jag säger ‘hittills’ för att jag i detta nu sitter och väntar på information om lägenheter som jag och Hanka va och kollade på igår). Campuslivet är väldigt lugnt, en riktig omställning, men det är inte så dumt faktiskt. Känner väl att en flytt närmare stan skulle få mig att ‘profiter’ (ett favvoord från franskan) lite mer av Fukuoka men den här början har varit perfekt!

Min ‘nya’ hobby (eller galenskap) är ju löpningen. Vill springa hela tiden här ute! Jag och Hanka har planer på en halvmara på södra Kyushu till hösten… Hårdträning alltså! Kul!:)

Överlag så tror jag hälsan är ganska tacksam över denna flytt… Som sagt en hel del träning med löpning och frisbee men den stora skillnaden verkar vara vad jag stoppar i mig.
Redan innan löpmanin satte in på riktigt hade jag gått ner 7kg! Helt galet! Har inte gjort nått särskilt tycker jag, förutom att övergå till en japansk diet… Dvs inget bröd, ingen ost, risbaserade tillbehör istället för pasta och sånt… Och så är det ju det där med ölen, som har en självklar plats på kostcirkeln i Lund, men som verkligen kommit i skymundan här! Och det bästa är ju att japansk mat är god! (Inte anammat de där hela småfiskarna de slänger på maten titt som tätt men annars är det mesta bra!)

And now?
I skolan är det ju hög tid för att på riktigt komma igång med exjobbet. Har böcker om vågor högt och lågt och försöker samtidigt förstå mig på dataspråket FORTRAN som jag ska använda i min modellering… Verkar krångligt!

I slutet av juni ska jag ju förhoppningsvis flytta… Något som sammanfaller med en konferens jag ska åka på med min handledare. En vågkonferens i Matsuyama… Antagligen helt på japanska, så det kan bli en intressant upplevelse! Återkommer om detta…

Nästa helg ska jag nog spela Ultimate-turnering, Kumamoto Open. Helgen 25-26 juni är nästa stora turnering, Fukuoka Open till vilken jag blivit värvad av ett expat-lag från Tokyo. Det blir mycket frisbee den här månaden:)

Annars ser jag mest fram mot utlovade besök från nära och kära:) Nu, med lägenhet på g så finns det snart ett ställe att bo på för alla intresserade också!

