För att fixa en elstolpe i Sverige… Typ underhåll och så. Hur många personer skulle behövas? Max 2 skulle jag tippa…
Utanför mig räknar jag till 12 små gubbar idag… Häromdan såg jag minst 7 vid en annan stolpe lite längre bort! Plus trafikvakter!

20110602-040355.jpg
Ja det skapar ju helt klart arbetstillfällen, men den japanska effektiviteten lyser än en gång med sin frånvaro! De verkar va mästare på att krångla till saker! Som svensk vill man ju alltid optimera tidsmässigt, medan det här verkar vara processerna som står i fokus, målet är mindre viktigt… Tror det kan vara en av anledningarna till varför de spenderar (ja, i det här fallet tycker jag faktiskt att ordet ‘spendera’ känns rätt) så mycket tid på jobbet och i skolan…

Som Hanka sa… Ordet för effektivitet är inlånat från engelskan och skrivs med katakana (エフィシェンシー). Vet inte om det stämmer att de inte har ett eget ord, men det låter inte omöjligt!

