Var på ännu en utflykt idag… Den här gången med mina labkompisar Yui och Yuta. Vi åkte till Dazaifu som ligger lite inåt landet till, sett från Fukuoka.

Dazaifu Tenmangu är ett shrine (svenska?) som rests vid en viss Michizane Sugawaras grav… Han var tydligen en högt uppsatt och bildad man under 8-900-talet som blev orättvist behandlad och förvisad i exil till Dazaifu. Trots detta hyste han ingen agg mot sina wrong-doers utan fortsatte göra bra saker osv… Nu hyllas han som guden av litteratur och calligrafi.

Anledningen att jag vet detta är dessvärre inte att jag lärt mig japanska under natten utan att mina söta vänner hade gjort en engelsk ‘Trip Guide: Dazaifu Tenmangu’ till mig:)

Vi gick omkring och njöt av stämningen i allmänhet, fick våra önskningar uppfyllda vid templet (får man väl hoppas), köpte turbringande amuletter… Åt traditionell mat… Väldigt fantastiska omgivningar och framförallt byggnader!

Vi va dessutom på Kyushu National Museum. Också en riktigt häftig byggnad om än väldigt annorlunda… En utställning hade helt fantastiska trästatyer från 16-1700-talet, av präster och Buddaliknande figurer från en av de gamla Zen-sekterna, Obaku. Så mycket snideriarbete har jag nog aldrig sett! Den mer klassiska utställningen var också häftig… Lite annorlunda grejer från västerländskska museum. Och äldre!!!

Alltså ännu en bra dag… Så mycket att ta in hela tiden! Allt är så annorlunda och nytt:)

