Nu börjar saker och ting falla på plats… Fick min egen arbetsplats idag på the Coastal Engineering Laboratory. Runt 10-15 personer sitter i det här rumment och jag sitter ihop med ett gäng andra masterstudenter… alla japaner:) Det känns riktigt kul att komma in i en grupp såhär. Inte mycket engelska pratas men kommunikationen verkar funka ganska bra ändå! Tror detta kan bli en win-win-situation eftersom jag snabbare kommer lära mig japanska och studenterna här kommer få träna på sin engelska! Perfect! Lite kul att jag faktiskt redan nu kan snappa upp ett ord här och där när de pratar… det finns hopp!!!

Jag har redan blivit inbjuden av killarna att joina deras baseball team som de har på institutioinen… De ska trycka upp en tröja till mig nu på en gång så hur kan jag säga nej?! Det verkar ju va baseball som gäller i det här landet så lika bra att lära sig! Tydligen har de en årlig tävling mellan de olika avdelningarna på skolan som går av stapeln i juni… dags att ligga i hårdträning alltså! Första träningen är på tisdag!:)

Jag har dessutom fått för mig att jag ska ta upp, min numer väldigt dammiga karriär inom friidrott:) Har kontaktat Kyushu University Athletics Club och ska gå på min första träning nästa vecka! Kul!!! Tror det gäller att engagera sig på diverse ställen här för att komma in i det vardagliga livet! Har för mycket fritid för min smak just nu… är ju inte så van vid sånt.

Dagens bild:Vid lunchtid varje dag går en matvagn runt till alla labratories med japanska lunch-boxes (så att man aldrig ska behöva lämna rummet… tror nästan att vissa studenter bor på labbet!!!)… eftersom jag nu ska bli en ”riktig” student så gjorde jag idag som japanerna och köpte en sån låda. Helt ok, även om jag måste medge att jag inte vågade mig på den hela fisken…

20110422-043735.jpg

Åh jag har ju glömt att berätta om de fantastiska toaletterna (perfekt tema såhär direkt efter matbilden)… Men de är så high-tech!!! De har till att börja med uppvärmda sitsar! Dessutom finns det en liten (eller inte så liten egentligen) kontroll på sidan med diverse valmöjligheter… Vänta måste springa och ta kort på en! […] Så, här är alltså kontrollen:

20110422-044926.jpgHar faktiskt inte använt nån av funktionerna men den som är alldra mest fantastisk måste nog vara den som kallas ‘flushing sound’… Helt perfekt för alla som är blyga! Toaletten spelar alltså upp ett artificiellt spolningsljud så att ingen kan höra vad man har för sig därinne!!! Kan detta finnas på andra ställen än Japan?! Fantastiskt!

