Har börjat mina kurser nu! Det är ju mest privatlektioner eftersom dom inte har fått igång de officiella kurserna på engelska än, men japanskan läser jag ju ihop med ett gäng andra…

Jag hade min första GIS föreläsning i fredags i helklass, vilket betydde att professorn översatte från japanska till engelska efterhand:) Ska ha två engelska föreläsningar med honom innan själva arbetet i GIS börjar om några veckor.

Igår hade jag första Coastal Engineering tillfället med min blivande handledare för exjobbet Prof. Hashimoto. Väldigt rar man som är helt otrolig exalterad och tycker/tror att jag kommer bli expert på diverse vågrelaterade fenomen innan jag är klar här… No pressure;)

Hur som helst är det väldigt viktigt, tydligen att tillhöra ett ‘labratory’ här… typ en avdelning eller forskargrupp som jag förstår det. Detta betyder att man får en liten arbetsplats i detta labratory där man sitter och researchar i sällskap med likasinnade. Att jag har valt Coastal som min specialitet betyder att jag ska flytta från mitt nuvarande labratory, upp till 10e våningen till Hashimotos labratory…

Det var mycket diskussion igår om vilket skrivbord jag skulle sitta vid… ”Spelar ingen roll” sa jag men alla andra verkade tycka att det var väldigt viktigt att jag skulle få en plats i närheten av de andra tjejerna på avdelningen. Så jag inte skulle känna mig ensam:) Gulliga är dom!

Idag började den tredje klassen vilket är grundvatten med huvudläraren från det labratoryt (härlig böjning) jag sitter i nu. Har ju läst en hel del grundvattenkurser innan men det kan ju kännas bra att känna igen lite tänkte jag… Fick lite info om området jag bor i, bland annat att det var en ö för några tusen år sedan:)

Imorgon börjar den sista kursen som har med floder och sedimenttransport att göra…

…och sen är det där japanskan! Det är nog den som känns svårast just nu. Men det kommer nog att bli kul! Lite blandad grupp jag läser med verkar det som… vissa lika nya som jag men några verkar kunna lite mer. Framför allt är jag nog den enda som inte kommer från någon del av Asien! Ska bli spännande att se hur det går att lära sig… har tre tillfällen i veckan så något borde väl fastna tycker man:)

さようなら

