Idag har jag lärt mig både att åka buss och att prova kläder… Mycket givande dag!

Jag har varit och handlat! Helt på egen hand! Känner mig väldigt duktig, löjligt nog… Och lite frihetskänsla har jag nog också efter att ha gjort min första grej utan baby-sitter;)

Det stora äventyret började med att jag skulle försöka förstå var jag kunde hitta en affär. Campus ligger ju lite off så jag visste att jag skulle behöva ta bussen… Men var? Fick hjälp att tyda tecknen på kartan så gick ner till busshållplatsen…

Nästa svårighet: det går två bussar från campus … Som tur va skulle jag till ändstationen på den ena linjen så jag kunde jämföra tecknen på kartan med tecknen på skylten! Rätt buss! Check!

Sen hade jag tänkt betala bussen… Men så funkade det tydligen inte… Man tar nämligen en liten lapp när man går på, som det står 1, 2, 3 osv på beroende på vilket stopp man går på på (många ‘på’). Sen visar en skylt längst fram hur mycket varje nummer ska betala baserat på hur långt bussen har åkt när man går av… Ganska smart men det tog mig ett tag att fatta:)

Då var jag framme vid affärerna. Fortfarande inte inne i Fukuoka city bör tilläggas… Inte så kul område faktiskt men stora malls vilket va det jag va ute efter:
20110414-101749.jpg

Jag gick till en elektronikaffär och köpte en hårtork bland annat (intressant?). Fick hjälp och en pratstund med en liten japansk dam som jobbade där och gärna pratade engelska… Lite anmärkningsvärt kan tyckas att de flesta japaner verkar ha koll på vad Sverige är, tänkte bara jämfört med t.ex amerikaner…
Hon hade hur som helst en dotter i Virginia och tre barnbarn varav två bodde i USA (fick självklart se kort). Hon var närsynt och tyckte absolut att jag skulle skaffa kedjans bonuskort… How to say no?!

Gick till ett annat gigantiskt mall och hittade en klädaffär med rea (jippi). Fick en korg att bära kläderna i och råkade gå in i provhytten med skor på… Bakläxa! Fick också en huva som jag skulle ha på huvudet när jag satte på mig kläderna… Sminkgrej antar jag. Köpte iaf tre tröjor. Nice!

Slutligen mataffären… Jag är ju lite förtjust i mataffärer från början och handla där va jättekul! Vet inte hur länge jag va kvar… Smygfottade lite fina hyllor:

Fick med mig en hel del saker hem så du är det fullt här hemma…

Man skulle ju kunna tycka att det varit smart om jag kollat upp vad hållplatsen vid universitetet heter… Men icke! Vet inte hur många gånger jag gjort det tidigare… Typ som när jag har checkat in på ett hostel och sen gått ut på stan utan att kolla var det ligger (eller vad det heter i vissa fall). Spänning i vardagen!
Fick hur som helst hjälp av ännu en rar japanska, så nu är jag hemma och har ätit väldigt god mat om jag får säga det själv…


Och till det: första ölen i Japan:) (Ja pappa… på en måndag!)

